Diamond Polishing Course Graduates to work on an IBO contract with SBD member companies (article in Dutch)

2019/07/15

Op 15 juli konden zeven cursisten na drie maanden intensieve opleiding in de basiscursus “Van Ruw naar Briljant” hun diploma in ontvangst nemen.

Back
SBD hoopt dat er jaarlijks een basiscursus kan doorgaan. De gemiddelde leeftijd van de diamantarbeider bedraagt immers 47,57 jaar – de komende jaren zullen we te maken krijgen met een natuurlijke uitstroom van onze toptalenten. Of er een volgende editie kan doorgaan, is afhankelijk van het aantal openstaande vacatures voor beginnende slijpers.  De basiscursus diamantbewerking is namelijk gebaseerd op het systeem van peterschap, waarbij een diamantwerkgever ("peter") zich engageert om een leerling aan te werven (op voorwaarde dat de leerling de cursus succesvol afrondt). Werkzoekenden die starten aan de cursus hebben op deze manier optimale kansen om ook effectief door te stromen naar een diamantbedrijf.
De basiscursus diamantbewerking is een initiatief van het Fonds voor de Diamantnijverheid, met steun van VDAB, AWDC, HRD Antwerp nv en de Stad Antwerpen.
Over het Fonds voor de Diamantnijverheid: Het Fonds neemt initiatieven op vlak van opleiding en tewerkstelling. Het is paritair samengesteld uit werknemers- en werkgeversafgevaardigden. Beroepsorganisatie SBD is vertegenwoordigd binnen het
Fonds. Voor meer info, surf naar www.fondsdiamant.be.

Speech Ludo Van Campenhout

Schepen voor Diamant, tijdens de diploma-uitreiking:

Dames en heren,
Op mijn beurt heet ik U hartelijk welkom.   Als Schepen voor Diamant is deze diploma-uitreiking altijd een prettig moment omdat er vanaf vandaag immers opnieuw een lichting cursisten is die geleerd hebben het beste te halen uit het meest schitterende product dat onze stad rijk is.  Wie nl. diamant zegt, zegt Antwerpen en de Stad is trots te kunnen bogen op een lange en geprivilegeerde relatie met de diamantindustrie.  Sinds meer dan 570 jaar zijn beiden met elkaar vermengd.  Vandaag zijn diamanten al even iconisch met Antwerpen verbonden als de haven.  “Antwerp, Diamond capital since 1447” is dan ook niet voor niets onze nieuwe generieke slogan.
Dames en heren,
De Antwerpse diamantindustrie en –handel is één van de belangrijkste economische sectoren van Vlaanderen en België.   “Diamonds form Antwerp” is een wereldmerk dat staat voor kwaliteit, compliance en betrouwbaarheid. Meer dan 84% van alle ruwe diamant en meer dan de 50% van alle geslepen diamant ter wereld passeert door deze stad.   Dit resulteert in een jaarlijkse omzet van bijna 48 miljard dollar.   De diamantsector creëert daarmee 32.000 directe en indirecte jobs in Vlaanderen alleen.  In de sector zijn meer dan 70 verschillende nationaliteiten actief in 1840 bedrijven. 4 van de 30 diamantbeurzen ter wereld bevinden zich in Antwerpen.   In Antwerp we speak diamond !
Het vraagt een volgehouden inspanning om deze positie te kunnen handhaven en verbeteren en daarbij zijn opgeleide diamantslijpers van groot belang.  Vandaar ook het belang dat we als stad hechten aan deze opleidingsconvenant, die tot doel heeft de voortdurende gekwalificeerde uitstroom naar de diamantsector te garanderen. De eerste dateert immers reeds uit 2003.  In 2014 werd een vernieuwde versie opgesteld om beter aan de noden en mogelijkheden te beantwoorden.  Ik dank dan ook AG SO, AWDC, de VDAB en het Fonds voor de Diamantnijverheid voor deze gewaardeerde samenwerking.  Omdat we deze cursus erg belangrijk vinden draagt ook de Stad met 5000 Euro een steentje bij.  De huidige convenant liep af in juni 2019 maar ik kan u verzekeren dat er momenteel reeds besprekingen gevoerd worden om te komen tot een nieuwe, geactualiseerde overeenkomst, zodat dit zeker geen eindig verhaal wordt.

Dames en heren cursisten,

Na afloop van deze 12 weken durende, door de VDAB erkende, slijpcursus diamantbewerken hoop ik van harte dat U in deze sector een mooie toekomst tegemoet gaan en snel via een peter-bedrijf aan de slag kan om U verder te bekwamen.

Namens de Stad Antwerpen wens ik U van harte te feliciteren met uw behaald resultaat en kan ik alleen maar hopen dat U nog veel beroepsplezier zal beleven in één van de meest fascinerende sectoren die onze stad rijk is.

Van harte proficiat voor allen !

Ik dank U.